درایورهای LED

درایور ۳۰ وات COB

مهندس سعید جباری
نوشته شده توسط مهندس سعید جباری

درایور ۳۰ وات COB جز یکی از درایورهای پر کاربرد در صنعت روشنایی به حساب می آید. از این رو بنابه نیاز بازار و حجم وسیعی از فروش این نوع LED ما برآن شدیم که درایوری با حداکثر کفییت و کارایی را طراحی و به بازار عرضه کنیم. توان نامی این درایور ۳۰ وات میباشد و برای تغذیه COB LED و POWER LED مناسب است. ولتاژ خروجی این درایور بین ۲۵ تا ۳۳ ولت توسط مولتی ترن قابل تنظیم میباشد و جریان خروجی این درایور بین ۷۰۰ میلی آمپر و ۱٫۱ آمپر توسط مولتی ترن قابل تنظیم است. در این درایور سعی کردیم که در کنار پایداری بیشتر راندمان بیشتری نیز داشته باشیم از این رو از سری جدید آیسیهای پاورفکتور شرکت ST استفاده کردیم که این کار باعث بهبود در دما و پاورفکتور بالا درایور شده است. تفاوت این درایور با درایور ۳۰ وات با دو خروجی مستقل در تعداد خروجی، اندازه و ولتاژ و جریان خروجی میباشد ولی از لحاظ کارایی هیچ تفاوتی با آن ندارد.

مشخصات فنی درایور ۳۰ وات COB به شرح زیر میباشد:
۱-
ولتاژ ورودی ۱۸۵ الی ۲۴۰ ولت AC
۲- فرکانس ورودی ۴۷ الی ۶۰ هرتز
۳- جریان ورودی در حداکثر ولتاژ ورودی ۱۲۰ میلی آمپر و در حداقل ولتاژ ورودی ۲۵۰ میلی آمپر
۴- راندمان درایور > 85 درصد
۵- پاورفکتور درایور > 96 درصد
۶- خروجی ولتاژ بین ۲۵ الی ۳۳ ولت با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک
۷- خروجی جریان بین ۰٫۷ الی ۱٫۱ آمپر با قابلیت تنظیم دست
۸- قابلیت تنظیم جریان تغذیه LEDها
۹- دارای قابلیت Over Voltage Protection – OVP
۱۰- دارای قابلیت Over Current Protection – OCP
۱۱- دارای قابلیت Short Circuit Protection – SCP

در تصاویر زیر نمونه بورد تست شده و مقادیر و اندازه درایور به خوبی مشخص شده است. در این درایور به دلیل عدم دسترسی به هیت سینک مناسب ما به ناچار از هیت سینکی با ارتفاع زیاد استفاده کردیم که در طول تستهای انجام گرفته در بار کامل در مدت زمان ۷۲ ساعت دمای آن چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد بود که برای المانهای الکترونیکی دمایی کاملا مناسب و نرمال میباشد.

درباره نویسنده

مهندس سعید جباری

مهندس سعید جباری

یه زمانی وقتی به بوردهای الکترونیکی نگاه میکردم با خودم میگفت که آیا میشه یه روزی منم یه همچین چیزایی رو بسازم! عاشق این بودم که پسر عموهام و پسرعمه هام کیس ویدیوهای قدیمی رو برای پاک کردن هد ویدیو باز کنن و من یه نگاهی بهشون بکنم!!! الان تو این مرحله از زندگیم با خودم میگم ای کاش اون موقع یه چیزه بیشتری از خدا میخواستم! این همه گفتم تا به اینجا برسم که باور کردن خود و ایمان داشتن به توانایی هامون در کنار توکل بر خدا همونی خواهد شد که تو بچگی، نوجوانی و جوانی بهش فکر کردیم و آرزوشو داشتیم، پس بیایید از امروز بزرگ فکر کنیم!

۹ نظر

  • با عرض سلام و خسته نباشید.
    آیا امکانش هست منبع جریانی طراحی کرد که با ولتاژ ۳-۵ ولت جریانی تا ۲۰۰ آمپر را تامین کند. سپاس از توجهتون

  • سلام مهندس جباری
    وقت بخیر
    من میخوام یه power led بیست واتی طراحی کنم و این کار را توسط یه مدار باک معمولی میخوام انجام بدم و فرکانس سوییچینگ هم در حدود ۵۰khz در نظر گرفتم و ولتاژ ورودی ۲۲۰ ولت و بیشینه ولتاژ خروجی مورد نیاز ۳۳ ولت و بیشینه جریان خروجی مورد نیاز ۷۰۰ میلی امپر هست و من در اینجا چند سوال دارم
    ۱- چه آیسی سوییچینگ را استفاده کنم؟؟/
    ۲- ایا نیازی به اسفاده از TSM101 هست ؟؟
    اگه امکان داره اطلاعات بیشتری هم در این مورد اختیار من قرار بدید ممنون میشم

    • با سلام و درود
      در مورد طراحی درایور با مبدل باک باید خدمتتون عرض کنم که به دو روش میتونید این کار رو انجام بدید:
      ۱٫ باک ایزوله یا همون مبدل فلایبک یا مبدل فوروارد، اگه بخواین یه همچین مبدلی رو طراحی کنید میتونید از آیسیهای سوئیچینگ مثل UC3845 یا L6562 یا NCP1200 استفاده کنید و در خروجی درایور از آیسی TSM101 کمک بگیرید تا هم ولتاژ و هم جریان رو ثابت نگه دارید.
      ۲٫ ولی اگه هدفتون سیستم غیر ایزوله هست باید خدمتتون عرض کنم که با مشکلاتی مثل سوختن LED موقع تستهای اولیه به خاطر ایزوله نبودن، سوختن ماسفت، تغذیه AUX برای آیسی کنترلی، سختی در کنترل جریان خروجی و … مواجه خواهید شد.
      پیشنهاد میکنم کتاب Power Supply Cookbook رو حداقل یکبار از اول تا آخر ورق بزنید و شماتیک ها و مداراتش رو بررسی بفرمائید اگه هم وقت کردید یک بار مطالعه کنید تا نکات ریز و درشتی که در طراحی مدارات سوئیچینگ هست رو به خوبی درک کنید.

  • سلام مهندس.من یه تعداد درایور ۶۰ وات میخوام که بشه رو ۴۰ وات تنظیم کرد.واسه پرژکتور ۴۰ وات میخوام.لطفا زمان تولید و قیمت و کارانتی واسم میل کن.ممنون

    • سلام
      مهندس جباری من میخواستم از صفر تا ۱۰۰ پروژکتور و پنل ال ای دی رو داشته باشم و تولید کنم میتونم از شما کمک بگیرم یا از دوستان ممنون میشم بطور کل به مهندسی معکوس نیاز دارم
      شناخت تمامی قطعات از مقومت خازن و… تا چهار چوب و غیره
      ممنون

      • با سلام و درود
        دووست عزیز اگه واقعا دوست دارید که یه پروژکتوری رو به عنوان محصول در بازار تولید کنید و بفروشید بهتره با بنده تماس بگیرید تا تجربیاتم رو در اختیارتون قرار بدم. درضمن کار ما مهندسی معکوس دستگاه های الکترونیکی نیست! ما صفر تا ۱۰۰ پروژه رو خودمون طراحی میکنیم و تحویل میشتری میدیم.

    • با سلام و تشکر
      اصولی که در طراحی درایورهای led به کار بردیم همانند درایورهای شرکت معروف MeanWell هست. یعنی در طرف اولیه از یه آیسی برای اصلاح ضریب توان ( PFC ) استفاده کردیم ( L6562A )و در طرف ثانویه از یه آیسی دیگه برای کنترل ولتاژ و جریان خروجی کمک گرفتیم( TSM101AC ). درحالی که درایورهای چینی با روش ( Primary-Side Regulated – PSR ) برای کنترل فقط وفقط جریان خروجی استفاده میکنند که باعث کاهش مقدار قطعات و هزینه تمام شده درایور میشه! شرکتهای بزرگی مثل ST، ONsemi ، Fairchild، ti و … از این نوع آیسیها دارن ولی متاسفانه تو ایران پیدا نمیشه و اگه هم سفارش بدیم بیاد قیمت تمام شده خیلی بالا در میاد و باز توجیه پذیر نخواهد بود! البته اینو هم باید عرض کنم که دلیل توجیه پذیر نبود فقط و فقط به خاطر تولید در تیراژ پایینه اگه این درایورها رو در تیراژ ۱۰۰۰ به بالا زده بشه خیلی خیلی باصرفه خواهد بود. منم این درایورها رو برای شرکتهایی طراحی کردم که توانایی تولید و فروش در تیراژ بالا رو دارن. اما اینکه طراحیهای بنده کجا و به چه شکلی داره به فروش میرسه متاسفانه هیچ اطلاعی ندارم! چون سفارش دهنده های پروژه هیچ وقت با نام شرکت وارد مذاکره نشدن و برای منم تا این لحظه مهم نبود که بپرسم.

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.