مبدلهای DC-DC

مبدل کاهنده ایزوله ۲۴۰ وات

مهندس سعید جباری
نوشته شده توسط مهندس سعید جباری

مبدل کاهنده ایزوله ۲۴۰ وات جز یکی از پروژه هایی میتوان به حساب آورد که کاربرد زیادی در صنعت الکترونیک و قدرت دارد و بدلیل ایزوله بودن طرف اولیه و ثانویه دارای برتری خاصی نسبت به نمونه های مشابه موجود در بازار ایران است. توپولوژی به کار رفته در این سیستم پوش پول (Push-Pull Converter) می باشد که ولتاژ ۴۵ الی ۸۰ ولت DC را به ۲۴ ولت DC با جریان دائم ۷ آمپر و جریان لحظه ای ۱۰ آمپر تبدیل میکند. این مبدل DC-DC دارای راندمانی بین ۸۰ الی ۸۵ درصد میباشد. کیسی که برای این سیستم در نظر گرفتیم از جنس آلومینیوم است که توسط یک فن ۴ در ۴ هوای داخل کیس را به بیرون هدایت میکنم و مانع از صدمه دیدن قطعات بخاطر حرارت میشود. در این سیستم ما برای خروجی از یک فیوز ۸ آمپر و برای ورودی از یک فیوز ۵ آمپر استفاده کرده ایم که در صورت بروز اتصال کوتاه در خروجی و یا عدم رعایت پلاریته ولتاژ ورودی از بروز مشکل برای مبدل جلوگیری می کند.

ما برای مبدل کاهنده ایزوله ۲۴۰ وات فیلمی را آماده کردیم که شما در این فییلم میتوانید نحوه کار کرد دستگاه را مشاهده کنید. در این فیلم ما ولتاژ ورودی را بین ۴۵ الی ۶۰ ولتاژ تغییر میدهیم و تغییرات ولتاژ خروجی را بررسی میکنیم، که همانطور که در فیلم خواهید دید هیچ تغییری در ولتاژ خروجی رخ نمیدهد و ولتاژ خروجی تحت بار کامل بر روی ۲۳٫۸ ولت ثابت میماند.

مشخصات فنی مبدل کاهنده ایزوله ۲۴۰ وات به شرح زیر:
۱- ولتاژ ورودی بین ۴۵ الی ۸۰ ولت DC
۲- جریان ورودی حداقل ۴/۶ آمپر در ۴۵ ولت و ۲/۵ آمپر در ۸۰ ولت
۳- راندمان مبدل ۸۰ درصد
۴- ولتاژ خروجی ۲۴ ولت قابلیت تنظیم دقیق خروجی
۵- جریان خروجی ۱۰ آمپر لحظه ای ۷ آمپر دائم کار
۶- فیوز خروجی ۸ آمپر
۷- فیوز ورودی ۵ آمپر
۸- دارای قابلیت Over Voltage Protection) OVP)
۹- دارای قابلیت Short Circuit Protection) OCP)

کاربرد ها این مبدل در صنعت عبارتنداز:
۱- تغذیه مناسب برای کمپرسورهای ۲۴ ولتی برای تغذیه یخچالهای قطار
۲- تغذیه مناسب برای کمپرسورهای ۱۲ ولتی برای تغذیه یخچالهای اتوبوسها و خودروهای سنگین

این مدار در سه ورژن مختلف ارایه شده است:
۱- مبدل ۴۸ ولت به ۱۲ ولت با جریان ۱۵ آمپر
۲- مبدل ۴۸ ولت به ۲۴ ولت با جریان ۱۰ آمپر
۳- مبدل ۸۰ ولت به ۴۸ ولت با جریان ۴ آمپر

در ادامه تصاویر مربوط به این پروژه به همراه نحوه تست و راه اندازی آن را می توانید مشاهده نمائید.

درباره نویسنده

مهندس سعید جباری

مهندس سعید جباری

یه زمانی وقتی به بوردهای الکترونیکی نگاه میکردم با خودم میگفت که آیا میشه یه روزی منم یه همچین چیزایی رو بسازم! عاشق این بودم که پسر عموهام و پسرعمه هام کیس ویدیوهای قدیمی رو برای پاک کردن هد ویدیو باز کنن و من یه نگاهی بهشون بکنم!!! الان تو این مرحله از زندگیم با خودم میگم ای کاش اون موقع یه چیزه بیشتری از خدا میخواستم! این همه گفتم تا به اینجا برسم که باور کردن خود و ایمان داشتن به توانایی هامون در کنار توکل بر خدا همونی خواهد شد که تو بچگی، نوجوانی و جوانی بهش فکر کردیم و آرزوشو داشتیم، پس بیایید از امروز بزرگ فکر کنیم!

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.