مبدلهای DC-DC

مبدل کاهنده راندمان بالا ۱٫۲ ولت ۱۵ آمپر

مهندس سعید جباری
نوشته شده توسط مهندس سعید جباری

این پروژه یعنی مبدل کاهنده راندمان بالا ۱٫۲ ولت ۱۵ آمپر جز آن دسته از پروژه هایی محسوب میشود که هنگام کار تجربیات فراوانی در مورد مبدلهای کاهنده با ولتاژ پایین ولی جریان بالا فراگرفتم. این پروژه در اصل یک بورد صنعتی، که از چندین قسمت متفاوت تشکیل شده که به صورت اسلاید و از طریق پورت DIN-POWER-F048MS-3 با بورد اصلی ارتباط برقرار میکرد. بر روی این بورد یک ماژول DC-DC کاهنده با ولتاژ ۱٫۲ ولت و جریان ۱۰ آمپر از محصولات شرکت MuRata به شماره  Single Output LSN-10A Models تعبیه شده بود که متاسفانه بدلیل عدم موجودی و عدم دسترسی به این محصول و قیمت بالای واردات این بورد مبدل ما توسط قطعات موجود در بازار ایران توانستیم این بورد را به نحوه عالی و بصورت بورد یکپارچه و منسجم طراحی کنیم.

کنترلر اصلی این بورد آیسی LTC3778، که یک کنترلر توپولوژی باک با ساختار Synchronous بود. از این آیسی بخاطر ساختار آن در مبدلهای کاهنده راندمان بالا استفاده فراوانی میشود. در صورت طراحی صحیح و انتخاب درست المانهای قدرت براحتی میتوان به راندمانی بین ۹۰ الی ۹۳ درصد دست یافت. در این مبدل ما از ۵ عدد ماسفت لاجیک به شماره HAT2198R که دو عدد در قسمت High-Side و سه عدد در Low-Side بود استفاده کردیم. هدف ما از طراحی این پروژه تبدیل ولتاژ ۵ ولت به ولتاژ ۱٫۲ ولت با جریان ۱۰ آمپر بود. از آنجایی که بیشترین تلفات در چنین مداراتی بر روی سلف میباشد ما از هسته P49-55310-A2 به مقدار ۲٫۲ میکروهانری استفاده کردیم.

مشخصات فنی مبدل کاهنده راندمان بالا ۱٫۲ ولت ۱۵ آمپر به شرح زیر میباشد:

۱) ولتاژ ورودی ۵ الی ۷ ولت DC
۲) ولتاژ خروجی ۱٫۲ ولت DC
۳) جریان خروجی ۱۵ آمپر
۴) راندمان مدار در بار کامل ۹۱ درصد
۵) Short-Circuit Protection
۶) Over-Voltage Protection
۷) Over-Current Protection

با تغییر در ساختار کلی این مبدل به راحتی میتوان از این آیسی برای کابردهای زیر نیز استفاده کرد:

۱) مبدل کاهنده راندمان بالا برای پردازنده و پروسسورهای دیجیتال
۲) شارژر DC-DC راندمان بالا
۳) مبدل کاهنده برای تجهیزات و مدارات الکترونیکی مورد استفاده در ماشینها
۴) مبدلی برای تغذیه DDRها

در ادامه میتوانید تصاویری از این پروژه را مشاهده بفرمائید.

درباره نویسنده

مهندس سعید جباری

مهندس سعید جباری

یه زمانی وقتی به بوردهای الکترونیکی نگاه میکردم با خودم میگفت که آیا میشه یه روزی منم یه همچین چیزایی رو بسازم! عاشق این بودم که پسر عموهام و پسرعمه هام کیس ویدیوهای قدیمی رو برای پاک کردن هد ویدیو باز کنن و من یه نگاهی بهشون بکنم!!! الان تو این مرحله از زندگیم با خودم میگم ای کاش اون موقع یه چیزه بیشتری از خدا میخواستم! این همه گفتم تا به اینجا برسم که باور کردن خود و ایمان داشتن به توانایی هامون در کنار توکل بر خدا همونی خواهد شد که تو بچگی، نوجوانی و جوانی بهش فکر کردیم و آرزوشو داشتیم، پس بیایید از امروز بزرگ فکر کنیم!

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.