مبدلهای DC-DC

مبدل ۱۲ ولت به ۱۲ ولت ۳ آمپر ایزوله

مهندس سعید جباری
نوشته شده توسط مهندس سعید جباری

مبدل ۱۲ ولت به ۱۲ ولت ۳ آمپر ایزوله، بنابه سفارش دوست، همکار و استاد عزیزم آقای دکتر افشین علیزاده طراحی و ساخته شد. همان طوری که میدانید، در محیط های صنعتی به دلیل وجود نویزهای فراوان باید از روشهای مختلفی برای حذف این عنصر مخرب استفاده کنیم، بعضی از طراحان از تکنیکهای طراحی PCB برای جلوگیری از این نویزها استفاده میکنند و بعضی دیگر نیز از دو منبع تغذیه AC-DC کمک میگیرند به این شکل که یکی از تغذیه ها مربوط به بخش قدرت مدار میشود و تغذیه دیگر نیز برای تغذیه مدار کنترلی مورد استفاده قرار میگیرد. ولی ما توسط این مبدل DC-DC توانستیم که از یک تغذیه مستقل استفاده کنیم و برای مقابله با نویزهای احتمالی ولتاژ ورودی را به صورت ایزوله به بلوک قدرت هدایت کنیم و هدف از طراحی این مدار، ایزوله کردن تغذیه مدار کنترلی از مدار قدرت در محیط های پر نویز بود. این مبدل در ورودی بازه ولتاژ ۹ الی ۱۴  ولت را میتواند پشتیبانی کند بدون آنکه در ولتاژ و جریان خروجی افتی حاصل شود.

ما برای اثبات گفته های خود فیلمی را آماده کرده ایم که میتوانید در زیر مشاهده کنید. توپولوژی به کار رفته در این مبدل فلایبک میباشد که ما در مد پیوسته CCM پیاده کردیم. دلیل استفاده از مد CCM به خاطر کاهش تلفات بر اثر جریان پیک اولیه نسبت به مد DCM بود. ولی استفاده از این سیستم مشکلات خاص خود را نیز داشت. برای مثال طراحی و بهینه سازی مدار فیدبک این مبدل به دلیل وجود یک صفر اضافی ( Right Half Plane Zero – RHPZ )  با مشکلاتی همراه بود که باعث عدم پایداری در تغییرات ولتاژ ورودی میشد.

مشخصات فنی این مبدل به شرح زیر میباشد:
۱- ولتاژ ورودی ۹ ولت الی ۱۴ ولت DC
۲- جریان ورودی ۴ آمپر در حداقل ولتاژ و ۲٫۶ آمپر در حداکثر ولتاژ ورودی تحت بار ۲۴ واتی
۳- راندمان مدار بین ۷۰الی ۷۶ درصد
۴- ولتاژ خروجی نامی ۱۲ ولت
۵- جریان خروجی لحظه ای ۳ آمپر و دائم کار ۲ آمپر
۶- قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی بین ۹ الی ۱۲ ولت
۷- دارای قابلیت Over Voltage Protection) OVP)
۸- دارای قابلیت Short Circuit Protection) OCP)

از کاربردهای این مدار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- ایزوله کردن تغذیه رله ها از تغذیه مدار میکروکنترلری
۲- تغذیه مناسب برای درایور کردن MOSFET و IGBT به صورت ایزوله بدون استفاده از ترانس پالس

در ادامه میتوانید تصاویری از این مبدل را مشاهده کنید:

درباره نویسنده

مهندس سعید جباری

مهندس سعید جباری

یه زمانی وقتی به بوردهای الکترونیکی نگاه میکردم با خودم میگفت که آیا میشه یه روزی منم یه همچین چیزایی رو بسازم! عاشق این بودم که پسر عموهام و پسرعمه هام کیس ویدیوهای قدیمی رو برای پاک کردن هد ویدیو باز کنن و من یه نگاهی بهشون بکنم!!! الان تو این مرحله از زندگیم با خودم میگم ای کاش اون موقع یه چیزه بیشتری از خدا میخواستم! این همه گفتم تا به اینجا برسم که باور کردن خود و ایمان داشتن به توانایی هامون در کنار توکل بر خدا همونی خواهد شد که تو بچگی، نوجوانی و جوانی بهش فکر کردیم و آرزوشو داشتیم، پس بیایید از امروز بزرگ فکر کنیم!

۶ نظر

  • با سلام
    برای طراحی این مبدل با جریان کشی حداکثر ۲۰۰ میلی آمپر میشه از webench سایت texas instrument استفاده کرد؟من بستم هنوز نتونستم ۲۰۰ میلی آمپر رو بگیرم. هسته ۱۶*۱۹ و ۲۰ دور اولیه و ۱۶ دور ثانویه است.

    • با سلام و درود
      بله دوست عزیز میتونید اینکار رو بکنیم ولی حداقل باید در مورد علم سوئیچینگ یه خورده مطالعه داشته باشید تا بتونید بعضی از جزئیات رو به درستی وارد کنید تا نتیجه مطلوب رو بگیرید.

  • سلام مهندس جباری
    خسته نباشید
    امکان نصب این برد در خودرو هست؟؟ برای استفاده در چراغهای اسپرت power led دست ساز جهت بیشتر کردن طول عمر led ها استفاده کنم و همچنین نحوه خرید و قیمت .
    سپاس

    • با سلام و وقت بخیر
      بله میشه این سیستم رو در ماشین استفاده کرد ولی چون برای تغذیه led نیاز دارید و از اونجایی که در درایورهای led باید از سیستم کنترل جریان استفاده بشه واسه همین متاسفانه این تغذیه ما نمیتونه پاسخگوی نیاز شما باشه و اگه برای این مدار کنترل جریان طراحی کنیم در این حالت به راحتی و با خیال راحت میتونید ledهاتون رو درایو کنید و از نظر طول عمر به محصولتون گارانتی بدید.

        • نمیدونم تو بازار بتونید پیدا کنید یا خیر ولی اگه ما همین طرح رو دوباره با سیستم کنترل جریان طراحی کنیم میشه همون چیزی که شما نیاز دارید اما چون باید طراحی بشه واسه همین باید هزینه طراحی پرداخت کنید و اگه قصدتون تولید انبوه باشه این هزینه بر روی تعداد سرشکن میشه اگه نه در این حالت فک نکنم پرداخت هزینه طراحی براتون توجیه اقتصادی داشته باشه.

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.