بوردهای آموزشی و سایر

ریموت کنترل ۴ کانال بورد بالا

مهندس سعید جباری
نوشته شده توسط مهندس سعید جباری

این پروژه جز آن دسته از پروژه هایی محسوب میشود که از نظر طراحی بارها و بارها مهندسان به روشهای مختلف و در کیسها و آپشنهای مختلف طراحی کرده اند و به عنوان یک محصول تجاری در بازار به فروش میرسانند. ولی تنها مزیت این مدار ما نسبت به مدارات دیگر در بخش تغذیه مدار ریموت کنترل هست که مستقیما توسط برق شهری تغذیه میشود و بدلیل داشتن کیس مناسب به راحتی قابل نصب در داخل تابلو برقهای صنعتی و هر سطح صاف میباشد. از دیگر ویژگیهای های این محصول میتواند به تغذیه ۵ ولت ۱ آمپر در خروجی این مدار اشاره کرد که براحتی میتوانید توسط این خروجی مدارات میکروکنترلی و یا هر مدار جانبی دیگر را تغذیه کنید.

بورد این مدار بدون مانع ۱۰۰۰ متر و با مانع تقریبا ۶۰۰ متر میباشد. آیسی تغذیه این ریموت کنترل، VIPER22A هست که توسط هسته EFD20 کار ایزولاسیون را انجام میدهد و ولتاژ ۵ ولت را به بورد ریموت کنترل اعمال مینماید. سیگنالهای ارسالی، توسط ماژول RXB-22-13 دریافت میشود و به آیسی دیکودر PT2272-M4 منتقل میشود و این آیسی بنابه سیگنال دریافتی کانال مربوطه را یک کرده و دوباره آن را ریست میکند. خروجی هر کانال به یک فیلیپ فلاپ از نوع D وارد میشود و که با هر بار تحریک شدن خروجی آن به طور دائم صفر و یا یک میشود و این خروجی مستقیما رله ها را کنترل میکند. بوبین رله ها توسط ولتاژ ۵ ولت تحریک میشوند و توانایی خروجی جریان ۵ آمپر را دارند ولی در خروجی هر رله برای اطمینان بیشتر یک فیوز کوچک ۳ آمپر در نظر گرفته شده تا در صورت بروز مشکل در بار خروجی صدمه ای به رله وارد نشود.

ویژگی های فنی ریموت کنترل ۴ کانال بورد بالا به شرح زیر میباشد:

۱) ولتاژ ورودی بین ۱۸۵ الی ۲۵۰ ولت AC
۲) فرکانس ورودی ۴۷ الی ۶۰ هرتز
۳) تعداد خروجی ها ۴ عدد
۴) وضعیت خروجی Normally Open
۵) حداکثر جریان قابل تحمل هر کانال ۵ آمپر
۶) حداکثر بورد مفید بدون مانع ۱۰۰۰ متر و با مانع ۶۰۰ متر
۷) دارای خروخی ۵ ولت ۱ آمپر
۸) دارای پروتکشن اتصال کوتاه – Short-Circuit Protection
۹) دارای پروتکشن ولتاژ پایین – Under-Voltage Protection
۱۰) دارای پروتکشن ولتاژ اضافه در خروجی و ورودی – Over-Voltage Protection
۱۱) دارای نشان دهنده وضعیت هر کانال توسط LED
۱۲) دارای کیس BRT 80006-A1  با قابلیت نصب راحت داخل تابلوبرقهای صنعتی و سطوح فلزی و سیمانی

در زیر میتوانید تصاویری از این مدار را مشاهده کنید

درباره نویسنده

مهندس سعید جباری

مهندس سعید جباری

یه زمانی وقتی به بوردهای الکترونیکی نگاه میکردم با خودم میگفت که آیا میشه یه روزی منم یه همچین چیزایی رو بسازم! عاشق این بودم که پسر عموهام و پسرعمه هام کیس ویدیوهای قدیمی رو برای پاک کردن هد ویدیو باز کنن و من یه نگاهی بهشون بکنم!!! الان تو این مرحله از زندگیم با خودم میگم ای کاش اون موقع یه چیزه بیشتری از خدا میخواستم! این همه گفتم تا به اینجا برسم که باور کردن خود و ایمان داشتن به توانایی هامون در کنار توکل بر خدا همونی خواهد شد که تو بچگی، نوجوانی و جوانی بهش فکر کردیم و آرزوشو داشتیم، پس بیایید از امروز بزرگ فکر کنیم!

۳ نظر

    • با سلام و درود.
      دلیل فقط و فقط به خاطر توان پایین بود بار مصرفی بود. مدار بنده با فرض روشن بودن تمام رله ها و LEDها در بدترین شرایط ۳۰۰ میلی آمپر جریان میکشید و چون در خروجی این مدار یک تغذیه ۵ ولت ۱ آمپر برای مدارات جانبی در نظر گرفته بودیم واسه همین بهترین گزنیه VIPER22A بود که در بدترین شرایط میتونه توان ۱۰ وات رو بهمون تحویل بده.

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.